Baiku motorbolt

Cím: 1071 Budapest, Eötvös utca 4.

Nyitvatartás: H-P: 10:00-17:00,

Szo: 10:00-14:00

Tel / Fax: (1)-555-7862

E-mail: info@baikumotor.hu

Web cím: http://www.baikumotor.hu

motor
Kezdőlap Vissza Előre Normál szövegméret Nagyított szövegméret Oldal nyomtatás

Hasznos tanácsok


~ Milyen motort vegyek?
~ 10 dolog amit a motorosokról tudni kell
~ Hasznos tippek a csoportban motorozáshoz

Milyen motort vegyek?

Sokszor hallottam már ezt a kérdést, jobbára a kezdők nagyon tanácstalanok, de előfordul, hogy több éve motorozó társ is el-elbizonytalanodik, hogy mi legyen a következő paripa. A kezdők kézikönyve sorozatunkban nem konkrét megoldásokat szeretnénk adni, hanem olyan szempontokat igyekszünk a kedves olvasó elé tárni, melyek segítségével jobban át tudja gondolni és talán megfontoltabban képes dönteni.

Milyen motorra van szüksége egy túramotorosnak? Mire használ egy túramotoros egy motort?

Hát talán első sorban túrázik. Itt jön az első kérdés. Mi az a Túra? Tegyük fel (persze önkényesen) a túra egy olyan motoros esemény, ami legalább egy egész napig tart és nem egy szakasz oda-vissza megtételéből áll. :)

Ahhoz, hogy a motoron az ember élvezze azt a több száz km-t, amit levezet, fontos, hogy kényelmes legyen a masina. A kényelem három tényező összhangja, a kormány lábtartó és ülés háromszög egymáshoz mért távolsága és bazárt szögük. Megfelelő szélvédelem, ez a záloga a csendes sisaknak, és a halláskárosulás elkerülésének J Végül, de nem utolsó sorban kell egy kényelmes nyereg, ami nem túl keskeny, nem túl puha és nem túl kemény sem. Ennek a három tényezőnek a milyenségére nincsen aranyszabály, függ a motoros testalkatától, magasságától. Ki kell próbálni, fel kell ülni, persze a motoron ülni is meg kell tanulni, de ez egy külön óra anyaga is lehetne. :-)

A túrához, pláne ha több mint egy nap, vinnünk kell magunkkal a cuccainkat. Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy az oldalborda is jön, akkor a kívánalom hatványozottan érvényesül. :-) Tájékozódnod kell, mennyiért és milyen módon tudsz rá dobozokat, tanktáskát vagy oldaltáskákat rögzíteni. Vannak olyan modellek melyekre igen limitált ezen lehetőségek száma, éppen ezért az áruk is igen borsos.

Ha a túrán adódik olyan, mikor el kell hagynod az aszfaltot és földúton vagy murván kell megközelíts egy tavat vagy várromot, netán Albániában akarsz motorozni, ahol a helyi M1-es is murvás, akkor nincs más választásod, valami enduro felé kell kacsingass. Ha ezek nem érdekelnek, akkor felesleges neked egy magasabb építésű gép.

A túrák során jól jön az erő, tehát kell egy jó erőforrás. A túramotor akkor használható igazán, ha alacsony fordulaton is megfelelő erőt, nyomatékot ad, hogy ne kelljen a csendes erdő nyugalmát hülyegyerek sportmotoros módjára 10000/perc fordulat feletti zajjal megzavarni. Itt is van több választásod, négy vagy két henger illetve van egy gyártó, aki 3 hengeres motorokat gyárt, ezek elvileg (a tesztek szerint) ötvözik a két elterjedtebb elrendezés előnyeit. A két hengert jobban kell szokni, sokkal szögletesebb, darabosabb, de alul nagyobb benne az erő. A négy henger simább, kezesebb és már gyártanak ilyen elrendezésben is csodálatosan nyomatékos motorokat is.

Ha a túramotoros nem túrázik, akkor is használhatja hőn szeretett járgányát. Ha a városban munkába is szeretnél járni vele, akkor ezt nagy súllyal vedd figyelembe, hiszen a motoron töltött időd nagy részét akkor a városi forgalom leküzdése fogja kitenni. Az autók közti akrobatikus mutatványokhoz viszont valami könnyen kezelhető, nem túl nehéz kezesebb masina kell, pláne míg meg nem lesz az a fránya rutin.

Az utolsó lehetőség amit egy túrázó csinál a motorjával. Kanyarvadászik fel s alá. Ide nem kell más mint jó gumi, futómű és persze elégendő ész ahhoz, hogy ne kelljen otthon az egész családnak kitartó imával az élők sorában tartania téged.

A személyes javaslatom, hogy azért a motorvásárlás előtt kicsit gondolkodjon el mindenki, manapság nagy bukta nélkül nehéz gyorsan motort cserélni tehát úgy válasszon, hogy sokáig kitartó társa legyen ő is a motornak, ne csak a motor neki. Tudom, hogy a szerelem az szerelem a motorozásban is, de pénztár előtt azért fújjuk el egy picit a lila ködöt és vessünk még egy pillantást a kicsikére fejünkben az ész érvekkel is. Tényleg erre van szükségem?

Ez a kis „szempontgyűjtemény" természetesen nem teljes, de mint ahogy a sorozat beharangozójában is írtam, gondolat ébresztőnek jó és ha bárkinek van hozzáfűzni valója, bátran tegye meg és beleszerkesztjük.

Lap tetejére

10 dolog amit a motorosokról tudni kell.

  1. Sokkal több autó és teherautó van az utakon, mit motorkerékpár. A sofőrök egy része egyszerűen nem veszi észre a motorosokat (sokszor nem szándékosan). Keresd a motorosokat, főleg, ha egy kereszteződésbe érkezel, vagy sávot váltasz.
  2. A kis mérete miatt nehezebb a motor távolságát megítélni, sokszor messzibbnek tűnik, mint amilyen messze valójában van. Ugyanezen okból a sebességét is nehéz felmérni. Amikor egy kanyarodáshoz vagy egy útkereszteződésen való áthaladáshoz felméred a helyzetet, számolj azzal, hogy a motoros sokkal közelebb lehet, mint ahogy elsőre tűnik.
  3. Szintén a kis méretből adódóan a motor és a motoros, könnyen eltűnhet az autó holt tereiben, vagy összemosódhat a környezettel (bokrok, kerítések, hidak…). Kereszteződésnél, sávváltáskor, légy erre is tekintettel.
  4. A méretből kifolyólag, sokszor úgy tűnhet, mintha a motor gyorsabban haladna a valóságos sebességénél. Ne dőlj be a médiának, nem minden motoros őrült gyorshajtó.
  5. A motorosok, sokszor visszaváltással, vagy a gáz visszaengedésével lassítanak, azaz nem villan a féklámpa, de a motorok igen komoly lassulásra képesek a fék használata nélkül is. A motorosok mögött mindig hagyj követési távolságot, ha belerohansz hátulról, őt nem fogja megvédeni a csomagtartó. Kereszteződéseknél, mindig számíts arra, hogy a motoros lassítani fog, az is lehet hogy a fék használata nélkül.
  6. A motorok nagy részén az irányjelzőt kézzel kell kikapcsolni irányjelzés után, sajnos ezt néha „úgy felejtik” a motorosok (főleg a kezdők). Figyelj arra, hogy a motoros valóban megkezdi-e a jelzett manővert, csak utána cselekedj, pl. kerüld ki.
  7. Gyakran tűnhet úgy számodra, hogy a motoros „táncol” a sávban, ez azért van, mert próbálja az úthibákat és a veszélyesnek tűnő pozíciókat kerülni, az oldalszelet kivédeni és még sok egyéb dologra figyelni. Ha előzöd a motorost, tedd úgy, mintha autó lenne, hagyd meg az oldaltávolságot, és ne próbáld a sávon belül megelőzni.
  8. A könnyű manőverezhetőség a motor egyik legjobb tulajdonsága, főleg jó úton, kisebb sebességnél, de ne hidd azt, hogy minden motoros képes elugrani előled, ha Te nem figyelsz rá.
  9. A féktávolsága a motornak közel megegyező egy autóéval, de ez erősen függ az adott út minőségétől és az időjárástól és a motoros tapasztaltságától. Hagyj helyet a motornak, nem biztos, hogy bárhol, bármikor, azonnal meg fog tudni állni.
  10. Ha motorral találkozol, ne arra gondolj, hogy az egy motor, hanem arra, hogy a motoron is emberek utaznak, akiket ugyanúgy haza várnak. A közút, nem csatatér és a közlekedés nem háború, figyeljünk egymásra, közlekedjünk együtt!

Lap tetejére

Hasznos tippek a csoportban motorozáshoz

A motorozás egy magányos dolog. Az ember a fejére húzza a sisakot, elindítja a motort, és motorozik bele a nagy semmibe. Talán sokan vagyunk úgy, hogy szeretjük ezt az élményt megosztani másokkal, vagy élvezni a csapat szellemét. Csoportosan motorozni jó dolog, azonban ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát és minden flottul menjen, érdemes néhány alapvető szabályt betartani. Igyekeztünk összegyűjteni a fontosabbakat résztvevőnek és szervezőnek egyaránt, de természetesen mint minden a rovatban szereplő íráshoz, ezekhez is várjuk az építő kommenteket.

Résztvevőknek:
Érkezz időben a találkozó helyre. Legyen tele a tankod, ha kell legyen érvényes matricád, és a folyóügyeken is légy túl, az indulás időpontjára! :)

Légy felkészült! Fontos tudnod az útvonalat, az uticélt, a megállókat és hogy ki vezeti a csapatodat. Legyen nálad feltöltött mobiltelefon és a túravezetők telefonszáma. Ne kockáztass! Ha lemaradsz, ne kapkodj, ne vállald túl magad! Meg fognak várni.

Tartsd a helyed! A soron belül tartsd a helyed! Cipzár formában motorozz, soha nem egymás mellett és ne közvetlen egymás mögött! A cipzárban ne váltogasd az oldalt! Hagyj elég helyet magad előtt!

Tankolj mindig! Érdemes minden tankoláson mindenkinek tankolni függetlenül a megtett km-től, hiszen így elkerülhető, hogy egy-egy emberért 100 km múlva újra meg kelljen állni.

Szervezőknek:
Eligazítás. Fontos mindenkivel megosztani az alapvető információkat az útvonalról, a tervezett megállókról. Itt van alkalom megbeszélni a tankolásokat (mindig a legkisebb hatótávolságú motor határozza meg), hogy kik a vezetők, mekkora lesz a maximális sebesség, milyen sorrendben haladjanak a motorok.

Határozd meg a sorrendet! A tapasztalatlan, kezdő motorosokat mindig a sor elejére kell sorolni, a tapasztaltabbak mehetnek hátulra. A vezető legyen mindig a "Bal 1" a cipzárban. A létszám. Az ideális létszám maximum 5-7 motor csoportonként. Ha ennél nagyobb a csapat, érdemes ekkora csoportokra osztani és minden csoport élére vezetőt rendelni, aki minden útvonallal kapcsolatos részletet ismer.

Figyeld a csoportot! A tükörben folyton kövesd figyelemmel a csapatot, ha valaki leszakad, lassíts! A vezetőnek mindig biztonságosabb lassítani, mint az utána következőknek rohanni. Hagyj helyet! Az előzés után a megelőzött jármű előtt ne lassíts közvetlen, hagyj elég helyet az utánad jövőknek.

Kézjelek. Egyeztessetek kézjeleket, hogy ne érjen senkit váratlanul semmi. Modern kommunikáció Ha van lehetőség, használjatok PMR-eket; egyrészt nagyon hasznos, másrészt jó poén. :-)

Lap tetejére


Hírek, aktualitások

2010. július 1.

honda_cbf1000
Megérkezett üzletünkbe a Honda CBF1000 modellje.

2010. augusztus 15.

honda_cbf1000
Újabb Honda újdonság (PCX)

© 2010 ELTE IK, WebszerkDesign | Oldaltérkép