Cím: 1071 Budapest, Eötvös utca 4.
Nyitvatartás: H-P: 10:00-17:00,
Szo: 10:00-14:00
Tel / Fax: (1)-555-7862
E-mail: info@baikumotor.hu
Web cím: http://www.baikumotor.hu
Sokszor hallottam már ezt a kérdést, jobbára a kezdők nagyon tanácstalanok, de előfordul, hogy több éve motorozó társ is el-elbizonytalanodik, hogy mi legyen a következő paripa. A kezdők kézikönyve sorozatunkban nem konkrét megoldásokat szeretnénk adni, hanem olyan szempontokat igyekszünk a kedves olvasó elé tárni, melyek segítségével jobban át tudja gondolni és talán megfontoltabban képes dönteni.
Milyen motorra van szüksége egy túramotorosnak? Mire használ egy túramotoros egy motort?
Hát talán első sorban túrázik. Itt jön az első kérdés. Mi az a Túra? Tegyük fel (persze önkényesen) a túra egy olyan motoros esemény, ami legalább egy egész napig tart és nem egy szakasz oda-vissza megtételéből áll. :)
Ahhoz, hogy a motoron az ember élvezze azt a több száz km-t, amit levezet, fontos, hogy kényelmes legyen a masina. A kényelem három tényező összhangja, a kormány lábtartó és ülés háromszög egymáshoz mért távolsága és bazárt szögük. Megfelelő szélvédelem, ez a záloga a csendes sisaknak, és a halláskárosulás elkerülésének J Végül, de nem utolsó sorban kell egy kényelmes nyereg, ami nem túl keskeny, nem túl puha és nem túl kemény sem. Ennek a három tényezőnek a milyenségére nincsen aranyszabály, függ a motoros testalkatától, magasságától. Ki kell próbálni, fel kell ülni, persze a motoron ülni is meg kell tanulni, de ez egy külön óra anyaga is lehetne. :-)
A túrához, pláne ha több mint egy nap, vinnünk kell magunkkal a cuccainkat. Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy az oldalborda is jön, akkor a kívánalom hatványozottan érvényesül. :-) Tájékozódnod kell, mennyiért és milyen módon tudsz rá dobozokat, tanktáskát vagy oldaltáskákat rögzíteni. Vannak olyan modellek melyekre igen limitált ezen lehetőségek száma, éppen ezért az áruk is igen borsos.
Ha a túrán adódik olyan, mikor el kell hagynod az aszfaltot és földúton vagy murván kell megközelíts egy tavat vagy várromot, netán Albániában akarsz motorozni, ahol a helyi M1-es is murvás, akkor nincs más választásod, valami enduro felé kell kacsingass. Ha ezek nem érdekelnek, akkor felesleges neked egy magasabb építésű gép.
A túrák során jól jön az erő, tehát kell egy jó erőforrás. A túramotor akkor használható igazán, ha alacsony fordulaton is megfelelő erőt, nyomatékot ad, hogy ne kelljen a csendes erdő nyugalmát hülyegyerek sportmotoros módjára 10000/perc fordulat feletti zajjal megzavarni. Itt is van több választásod, négy vagy két henger illetve van egy gyártó, aki 3 hengeres motorokat gyárt, ezek elvileg (a tesztek szerint) ötvözik a két elterjedtebb elrendezés előnyeit. A két hengert jobban kell szokni, sokkal szögletesebb, darabosabb, de alul nagyobb benne az erő. A négy henger simább, kezesebb és már gyártanak ilyen elrendezésben is csodálatosan nyomatékos motorokat is.
Ha a túramotoros nem túrázik, akkor is használhatja hőn szeretett járgányát. Ha a városban munkába is szeretnél járni vele, akkor ezt nagy súllyal vedd figyelembe, hiszen a motoron töltött időd nagy részét akkor a városi forgalom leküzdése fogja kitenni. Az autók közti akrobatikus mutatványokhoz viszont valami könnyen kezelhető, nem túl nehéz kezesebb masina kell, pláne míg meg nem lesz az a fránya rutin.
Az utolsó lehetőség amit egy túrázó csinál a motorjával. Kanyarvadászik fel s alá. Ide nem kell más mint jó gumi, futómű és persze elégendő ész ahhoz, hogy ne kelljen otthon az egész családnak kitartó imával az élők sorában tartania téged.
A személyes javaslatom, hogy azért a motorvásárlás előtt kicsit gondolkodjon el mindenki, manapság nagy bukta nélkül nehéz gyorsan motort cserélni tehát úgy válasszon, hogy sokáig kitartó társa legyen ő is a motornak, ne csak a motor neki. Tudom, hogy a szerelem az szerelem a motorozásban is, de pénztár előtt azért fújjuk el egy picit a lila ködöt és vessünk még egy pillantást a kicsikére fejünkben az ész érvekkel is. Tényleg erre van szükségem?
Ez a kis „szempontgyűjtemény" természetesen nem teljes, de mint ahogy a sorozat beharangozójában is írtam, gondolat ébresztőnek jó és ha bárkinek van hozzáfűzni valója, bátran tegye meg és beleszerkesztjük.
A motorozás egy magányos dolog. Az ember a fejére húzza a sisakot, elindítja a motort, és motorozik bele a nagy semmibe. Talán sokan vagyunk úgy, hogy szeretjük ezt az élményt megosztani másokkal, vagy élvezni a csapat szellemét. Csoportosan motorozni jó dolog, azonban ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát és minden flottul menjen, érdemes néhány alapvető szabályt betartani. Igyekeztünk összegyűjteni a fontosabbakat résztvevőnek és szervezőnek egyaránt, de természetesen mint minden a rovatban szereplő íráshoz, ezekhez is várjuk az építő kommenteket.
© 2010 ELTE IK, WebszerkDesign | Oldaltérkép